PL
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
PL

Articles: Dariusz Brzostek

Kable, sieci, przemieszczenia. Filolog w świecie poza tekstem

Issue: 2023 / 1

Tematem tego artykułu będzie fenomen przemieszczenia badacza w polu akademickim osadzony w kontekście społecznych obiegów wiedzy – zarówno wewnątrz zinstytucjonalizowanego świata nauki, jaki i między akademią oraz instytucjami kultury i sztuki, zajmującymi się popularyzacją wiedzy naukowej na różnych poziomach: eksperckich, recenzenckich, kuratorskich, badawczych oraz artystycznych. Studium przypadku stanowić będzie akademickie przemieszczenie między naukami filologicznymi i kulturoznawczymi, a także między tekstocentrycznie zorientowanym literaturoznawstwem a pozatekstową (lub kontekstową) orientacją badawczą sound studies, postrzegane je jako formę poszukiwania tego, co nielogocentryczne lecz obdarzone znaczeniem i sensotwórcze (jak dźwięk, medium czy technologia) – choćby jako punkt oporu wobec dyskursów dominacji lub dominacji dyskursu. W celu opisania tego procesu oraz jego doświadczenia wykorzystane zostaną narzędzia autoetnografii krytycznej, a także antropologiczne kategorie „bycia-nie-na-miejscu” oraz „głębokiej gry” jako operacyjne pojęcia określające cyrkulację wiedzy akademickiej.

Słowa kluczowe: humanistyka, obiegi wiedzy, autoetnografia, filologia, sound studies

Tworzenie (się) laboratorium. Humanistyka wobec materialności narzędzi i przedmiotów badania

Issue: 2021 / 2

Recenzja: Piotr Marecki Praktyka i eksperyment. Laboratoryjny model humanistyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.

Słowa kluczowe: laboratorium, humanistyka, praktyka, eksperyment, teoria aktora-sieci

Tyrania oka, pokora ucha? O potrzebie sound studies

Issue: 2015 / 5

Artykuł prezentuje kluczowe problemy, pojęcia oraz obszary zainteresowania badawczego współczesnych sound studies, sytuując je w kontekście takich zagadnień jak: media i pamięć społeczna, dialektyka głosu i władzy, reprodukcja dźwięku i tożsamość kulturowa. W kontekście tym mieszczą się także różnorodne (w sferze tematu i metody) badania poświęcone zarówno mediatyzacji doświadczenia akustycznego przez media elektroniczne (poczynając od form „archeologicznych” jak walkmany czy discmany, aż po formy „futurystyczne” telefony komórkowe i iPody), jak i przekształceniom środowiska akustycznego w wyniku działania mediów, by wspomnieć tu tylko prace inspirowane ekologią akustyczną R. Murraya Shafera, odnoszące się m.in. do dźwięku w przestrzeni publicznej, zanieczyszczenia hałasem miejskiej sonosfery oraz środowisk akustycznych typu lo-fi i hi-fi.

Lemowersum przenicowane?

Recenzja. Jerzy Jarzębski Wszechświat Lema, Kraków 2003

By using the website you agree to our cookies policy. At any time you can change the settings as regards cookies as well as learn more about them Click here Do not show this information again