Celem artykułu jest uwydatnienie w poezji Szymborskiej funkcji i znaczenia szczegółów, które w malarstwie stanowią osobne pole badawcze, natomiast w poezji podlegają dialektycznej relacji wyjątku i ogółu. Analiza wierszy inspirowanych płótnami dawnych mistrzów pozwala wyodrębnić autonomię pewnych szczegółów wychodzących poza tradycyjny opis obrazu, korespondencję sztuk i ekfrazę. Szczegóły pełnią wtedy rolę semantycznych wektorów, prowadzących w głąb ukrytych treści malarskiego obrazu i wiersza. Jednocześnie pozwalają organizować osobliwy świat wyobraźni w ścisłym powiązaniu z percepcją rzeczywistości, która w wierszach poetki znajduje swoje ironiczne odbicie. Szczegół staje się wtedy „przedmiotem ironicznym”, ujawniającym agonistyczny stosunek poetki do sztuki, ogólników i świata.
Słowa klucze: Obraz malarski, wyobraźnia, ekfraza, kontra-ekfraza, szczegół, przedmiot ironiczny