Celem artykułu jest zbadanie sieci relacji, jakie tworzy mirabelka – jako rzecz (drzewo na Muranowie) i mirabelka – konstrukt literacki uobecniony w utworze C. Harasimowicza Mirabelka. Obie ujęte są z perspektywy zwrotu ku rzeczom i zgodnie z instrumentarium pojęciowym B. Latoura – jako nie-ludzcy aktorzy w sieci rzeczywistości. Rozważania wskazują na aktywną rolę, jaką dla historycznego trwania, tożsamości społecznej i integracji wspólnot interpretacyjnych odgrywa rzecz poprzez działanie z aktorami ludzkimi. W artykule przedyskutowana została istotna w antropologii post-humanistycznej kwestia możliwości poza-dyskursywnego ujęcia rzeczy w opozycji do ujęć poststrukturalistycznych, które rzeczy utekstowiły, projektując ich odbiór w trybie symbolicznym, zapośredniczonym przez ludzkiego aktora. Wskazana została także możliwość relacyjnego ujęcia przedmiotów literackich, których znaczenie tworzy się w pozostającej w ciągłym ruchu sieci rzeczywistości, w jej wymiarze społecznym, medialnym, kulturowym i tekstowym.
Słowa kluczowe:
Mirabelka, Harasimowicz, teoria aktora–sieci, zwrot ku rzeczom, antropologia post-humanistyczna