2025 nr 5: Humanistyka w PRL-u
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury.
Wybór zaproponowanego tematu wiąże się z doświadczeniem kryzysu humanistyki we współczesnym świecie społecznym, a także z rolą humanistyki w kulturze, węziej zaś w nauce. O tym, że humanistyka we wszystkich tych obszarach ludzkiego świata jest w kryzysie, nie trzeba przekonywać. Choć od wielu lat prowadzone są badania w ramach krytycznych studiów nad uniwersytetem, głównie w obszarze uniwersytetów zachodnich, to jednak nie dają one nadziei na pozytywne koncepcje humanistyki.
Właśnie dlatego warto zgłosić propozycję, by okrężną być może drogą próbować zarysować możliwe oraz zrealizowane wizje polskiej humanistyki powojennej. Wcielane w życie z porażkami, sukcesami lub tylko z częściowo pozytywnymi skutkami koncepcje humanistyki, które ze względu na określone warunki kulturowe i polityczne nie mogły być wdrożone, albo były, lecz zostały zapomniane lub zdewaluowane, a dziś mogłyby się okazać inspirujące ze względu na sposób ich ukształtowania i odziaływania na społeczny obieg wiedzy humanistycznej. \
10 Grudzień 2025
2025 nr 4: Atlas Literatury Zagłady
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury.
Reguły rządzące światem Zagłady doprowadziły do wytworzenia odrębnych przestrzeni, niepokrywających się ze sobą niemal zupełnie. Przestrzeń dostępna dla Żydów stała się – by użyć sformułowania Jerzego Jedlickiego – światem wyłączonym – zamieszkanym przez byty, którym odmawiano nie tylko prawa do życia, lecz także prawa do nazywania się ludźmi Do przestrzeni tej należały zarówno miejsca realne, między innymi getto, kryjówki po „stronie aryjskiej” – w ogóle „strona aryjska”, w tej jej części, po której poruszali się ukrywający się Żydzi: z ulicami miast, gospodarstwami wiejskimi, lasem – jak i sfera symboliczna, zasiedlona przez ludzi-duchy, zajmujących miejsce w przestrzeni, a zarazem niewidzialnych. Pytanie, „jak człowiek jest” w przestrzeni w kontekście doświadczenia Zagłady, nabiera więc zupełnie nowych sensów. Przestrzeń, nawet ta bezpośrednio doświadczana, przestaje być udomowioną okolicą, stając się źródłem ciągłego zagrożenia. Samo bycie staje się problematyczne, źle widziane i niebezpieczne. \
21 Październik 2025
2025 nr 3: Humanistyka publiczna?
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury.
Jasne jest, że humanistyka nie może być mową dinozaurów, nie może też
proponować paliatywów, w sytuacji gdy pacjent, czyli dyskursy humanistyczne, cierpi
na zasadniczy i chroniczny niedowład. Nic dziwnego zatem, że najciekawsze
propozycje nie przychodzą ze strony świata rewizji starych języków, lecz wyłaniają
się z humanistyki publicznej, nadrzędnej, jak się natenczas wydaje, wobec
humanistyki politycznej czy zaangażowanej. Różnica nie jest tu czysto werbalna,
sprawa dotyczy bowiem nie tyle tego, jak zdefiniujemy czy zakreślimy pole naszego
oddziaływania, ile tego, jak szybko uświadomimy sobie, w jakim stopniu to, co
publiczne, stało się (na dobre i złe) istotniejsze od tego, co polityczne. \
21 Październik 2025
2025 nr 2: Wymiary nadziei
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury.
Nowy numer „Tekstów Drugich” poświęcony jest w głównej mierze różnym
konceptualizacjom nadziei. Podstawowy blok tekstów dotyczy dość specyficznego
zjawiska, czyli funkcjonowania nadziei (definiowanej szeroko, nie tylko jako postawa
wobec przyszłości, ale i specyficzny afekt) w kontekście historii Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej. Połączenie namysłu teoretycznego nad kategorią nadziei
z ambicją zbadania dziejów oraz pamięci PRL na pierwszy rzut oka może się
wydawać ekstrawaganckie i trudne w realizacji. \
21 Październik 2025
2025 nr 1: Posthumanizm a sprawiedliwość
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury.
Czerpiąc inspirację z artykułów w najnowszym numerze „Tekstów Drugich”, a także z
dzieł, do których autorki nawiązują, można krótko zarysować toczącą się rewizję
posthumanizmu. Kluczowa zmiana dotyczy kategorii autonomii: w latach
dziewięćdziesiątych, a więc w dekadzie przyspieszenia refleksji nad postczłowiekiem,
chodziło o użyczenie części owej autonomii przysługującej człowiekowi i nadanie
większych praw sferze pozaludzkiej (eko i techno), podczas gdy w aktualnej
dekadzie – w związku z pogłębiającym się poczuciem utraty kontroli nad
rzeczywistością – kluczowe staje się zdobycie wiedzy, kto/co autonomią dysponuje i
kto/co przydziela prawa. \
21 Październik 2025