Relacje podmiotu ze środowiskiem akustycznym dla interpretatora opowiadań Zygmunta Haupta, Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego i Opowieści galicyjskich Andrzeja Stasiuka pozostają kluczowe. Utrwalone w tych utworach wrażenia akustyczne, podniesione do poziomu spostrzeżeń i wyobrażeń, są znakiem wyjątkowych doświadczeń o charakterze psychicznym, egzystencjalnym i duchowym. Ich odczytanie inicjuje w odbiorcach szczególny proces poznawczy, który polega na przechodzeniu od „spostrzeżenia odtworzonego”, do „przeżycia psychicznego” i „odpowiedzi psychofizycznej” (Gołaszewska, Estetyka pięciu zmysłów), jaką nasze ciało daje brzmiącemu światu. Lektura taka jest zarazem wstępem do wyjątkowej gry w „nasłuchiwanie” – zapisanych dźwięków i zaszyfrowanych w brzmiącym świecie sensów metafizycznych. W prozie trzech pisarzy znajdziemy wiele reprezentacji śladów akustycznych, ale tylko niektóre z nich wyrażają moment przejścia od doświadczenia czysto zmysłowego do przeżycia o ponadzmysłowym, metafizycznym charakterze. Esej jest wprowadzeniem do badań nad hermeneutyką dźwięku w twórczości Haupta, Białoszewskiego i Stasiuka.
Słowa klucze: głos, dźwięk, fonostefa, audiosfera, ślad akustyczny, hermeneutyka, proza polska XX wieku.