EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” (ISSN 0867-0633) to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich PAN we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria.
EN

Artykuły: Agata Zarzycka

„Styl ponad istotą”: Technologie tożsamości, sprawczości i zysku w Cyberpunku 2020

Indeks autorów: Agata Zarzycka
Numer: 2021 / 6

Artykuł analizuje sieć powiązań, jakie narracyjna gra fabularna Cyberpunk 2020 tworzy w obrębie projektu tożsamościowego postaci pomiędzy autoprezentacją, działaniem antysystemowym i gromadzeniem kapitału. Ponieważ wszystkie te czynniki spaja zwrot ku technologii, jej konceptualizacja stworzona przez grę może, jak pokazuje artykuł, stanowić przydatną ramę koncepcyjną w refleksji nad problematycznymi aspektami kultury mediów społecznościowych, takimi jak aktywizm performatywny.

Słowa kluczowe: technologia, autoprezentacja, cyberpunk, sprawczość, kapitał, tożsamość

Poręczne narzędzia: fanfiction a kulturowe oblicze autoerotyzmu

Indeks autorów: Agata Zarzycka
Numer: 2019 / 5

Autorka przedstawia analizę politycznych, dyskursywnych i narracyjnych funkcji autoerotyzmu w fanowskiej twórczości literackiej. Za pomocą analizy retoryk kultury uczestnictwa i mediów społecznościowych oraz wybranych przykładów fanfiction wykazuje paralele między konstrukcjami autoerotyzmu w obrębie fanowskiej fikcji i w otaczających to zjawisko dyskursach. Rozważa też dyskursywną normalizację i deseksualizację odniesień do masturbacji oraz związki tych procesów z mediami internetowymi, a także ukazuje znaczenie autoerotyzmu jako strukturalnej ramy fanfiction.

Słowa kluczowe: fanfiction, autoerotyzm, emancypacja

„Czy ja tak brzmię?” Autokreacja i immunizacja w serii Mass Effect

Indeks autorów: Agata Zarzycka
Numer: 2017 / 3

W artykule analizuję cielesny aspekt tożsamości protagonisty w serii gier Mass Effect oraz jego relację z graczem przez pryzmat mechanizmów autokreacyjnych, opisanych przez Stephena Greenblatta i Michela Foucault, oraz pojęcia immunizacji zdefiniowanego przez Roberto Esposito. Omawiam trzy grupy czynników wpływających na fizyczność postaci – ingerencje kodu gry, elementy zależne od decyzji gracza oraz metakomentarz narracyjny, zawarty w dodatku Mass Effect 3: Cytadela. Odnosząc ich wzajemne powiązania do dynamiki sprawczości gracza, interpretuję transformacje ciała postaci jako czynnik stymulujący refleksję grającej osoby na temat praktyk autokreacyjnych, związanych z doświadczeniem rozgrywki oraz szerzej rozumianej kultury uczestnictwa.

Słowa kluczowe: autokreacja, immunizacja, gra wideo, awatar

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji