EN
„Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” to dwumiesięcznik literaturoznawczy wydawany od 1990 przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy ze Stowarzyszeniem Pro Cultura Litteraria
EN

Artykuły: Piotr Śniedziewski

Francuska, amerykańska czy polska? O historii pewnej teorii

Indeks autorów: Piotr Śniedziewski
Numer: 2013 / 3

Recenzja książki „French Theory” w Polsce, red. E. Domańska i M. Loba, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010

“A quoi bon écrire tout cela?”, czyli Pamiętnik Stanisława Brzozowskiego po francusku

Indeks autorów: Piotr Śniedziewski
Numer: 2011 / 3

Recenzja książki : S. Brzozowski Histoire d’une intelligence. Journal 1910-1911, suivi de L’inquiétude de pensée par M. Wyka, traduction du polonais, introduction et notes W. Kolecki, Le Bruit du Temps, Paris 2010

'Rzut kośćmi' Mallarmégo – od oralnej metafory milczenia do piśmiennej metafory bieli

Indeks autorów: Piotr Śniedziewski

Rzut kośćmi, ostatni tekst, nad którym Mallarmé pracował przed śmiercią, może być traktowany jako literacki testament, skupiający w sobie najważniejsze elementy poetyki francuskiego autora. Zawarta w nim została przede wszystkim refleksja nad rolą milczenia w poezji. W Rzucie kośćmi poeta dokonuje antylogocentrycznego zwrotu. Interesuje go przede wszystkim to, w jaki sposób milczenie sugerowane może być przez białą stronę, marginesy, a także rodzaj wykorzystanego druku. Tworzony w ten sposób tekst ma stanowić próbę ukazania rodzącej się myśli – stąd brak w nim jasnego komunikatu (poezja przestaje być dyskursywna) oraz referencji.

Zobaczyć w sobie nic. Melancholia w Dzienniku intymnym Amiela

Indeks autorów: Piotr Śniedziewski
Numer: 2008 / 6

Szkic jest próbą interpretacji Dziennika intymnego Amiela w kategoriach melancholii. Kluczowym pojęciem dla zrozumienia refleksji filozofa szwajcarskiego jest pojęcie pustki: pusty jest świat, w którym żyje podmiot (wszystko jest tylko jego hipostazą), pusty jest sam podmiot, puste wreszcie (bo pozbawione końca i konkluzji) jest samo dzieło – Dziennik intymny. Konsekwencją tej logiki jest nowoczesna teoria straty w ujęciu Amiela – mniej istotne okazują się w tym przypadku pewne, romantyczne jeszcze konotacje; kluczowe są za to te elementy, które Amielowską stratę pozwalają postrzegać w kontekście filozoficznym oraz psychologicznym (na kilkadzięsiąt lat przed ustaleniami Freuda).

Nieistniejący gatunek

Indeks autorów: Piotr Śniedziewski
Numer: 2008 / 3

Recenzja książki: R. Sendyka, Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Universitas, Kraków 2006

Kłopoty z początkiem - Herodiada Gustawa Flauberta

Indeks autorów: Piotr Śniedziewski
Numer: 2007 / 3

Autor ukazuje zabiegi w noweli Flauberta, dzięki którym pisarz podważa bezwzględne znaczenie początku i rozwija własny model pisarstwa historycznego

W świecie melancholii. O Marii Malczewskiego i obrazach C.D. Friedricha

Indeks autorów: Piotr Śniedziewski
Numer: 2003 / 4

Autor podąża za sugestią Malczewskiego, by symbolikę Marii rozpatrywać na tle przekształceń ikonograficznych. W centrum zainteresowania pojawia się malarz, o którym Malczewski jednak nie wspomina…

Korzystając ze strony wyrażacie Państwo zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. W każdej chwili możecie Państwo zmienić ustawienia cookies a także dowiedzieć się na ich temat więcej. Kliknij tutaj Nie pokazuj więcej tej informacji