Nowy numer o cyfrowej piśmienności i socjologii literatury, a w nim m.in. Bazarnik analizuje liberaturę w polu produkcji literackiej, Nacher pisze o narracjach lokacyjnych, Pisarski o literackich praktykach open source, Rettberg o wspólnotowym wymiarze literatury elektronicznej, a Marecki i Strehovec – o ekonomicznym; szerszy kontekst medialny szkicuje Nowak. Przyglądamy się nowym gatunkom: Gumkowska i Koza piszą o memach, Szymił i Perzyńska o fan fiction, a Kubiński o grze Pac-Man. Zagadnieniom kultury literackiej poświęcona jest rozmowa Krawczyka z Griswold oraz teksty Maryla i Maja (a także w pewnym sensie teoretyczny artykuł Bema o Nowej Bibliologii), zaś wnioski z badań empirycznych znajdą czytelnicy w trzech tekstach: Toczyskiego; Pałęckiej i Jakubowiaka oraz Kopcia, Koryś i Michalak. W kąciku historyka literatury Balcerzan o religijnych i metafizycznych horyzontach polskiej liryki, Płuciennik o przekładach biblijnych Czesława Miłosza oraz Sendyka o „ratowniczej teorii siebie” w tekstach Virginii Woolf. A na deser Sowiński o Platonie i pieniądzach.
22 Wrzesień 2015
Nowy numer o formach męskości, a w nim Buryła o związkach między faszyzmem a kategorią męskości, Nasiłowska porównuje zainteresowanie konstrukcjami męskości i kobiecości, Kłosiński o dekonstrukcji patriarchalnej męskości poprzez spluralizowanie „męskości” jako wstępnym warunku istnienia męskich studiów genderowych, Kaliściak o obrazie nowoczesnej męskości przełomu XIX i XX wieku, Mazurkiewicz o dziewiętnastowiecznej polskiej męskości „bohaterskiej” i „antybohaterskiej”, Śmieja o „męskocentrycznej wyobraźni” Jerzego Andrzejewskiego, Wolski analizuje narracje bokserskie w literaturze „Zagłady”, Rawski o fenomenie seksownego faszyzmu jako przykładzie relacji płci i władzy. Ponadto tłumaczenia tekstów, w tym Andersona o męskości inkluzywnej, Connell o studiach nad męskością w perspektywie światowej oraz niepublikowanej wcześniej recenzji Haydena White’a z książki Kulki „Pejzaże metropolii śmierci”.
W numerze również artykuły na temat nowych odczytań mocno zakorzenionych w polskiej kulturze tekstów, w tym Boleckiego o „Przedwiośniu” jako dramatycznym ostrzeżeniu przed bolszewizmem, Kłosińskiej o procesie produkowania genderów Dulskiej i Dulskiego oraz Fiuta o „Kronosie” jako formie radykalnej autodemaskacji Gombrowicza.
Współpraca merytoryczna: Adam Dziadek
23 Lipiec 2015
Nowy numer o powrotach sarmatyzmu, a w nim Czapliński o przemianach form polityczności sarmatyzmu masowego od czasów powojennych do dziś, Niedźwiedź o sarmatyzmie pojętym jako narodowa „tradycja wynaleziona” – współczesna narracja o polskiej przeszłości, Kubiak o polskim dyskursie peryferyjnym wokół narracji sarmackich, widzianym z nowej perspektywy, Kolarzowa o kształtowaniu polskiej tożsamości narodowej w warstwie chłopskiej, Bohuszewicz o kategorii sarmatyzmu w „Gazecie Wyborczej”, Obirek o historycznych korzeniach współczesnych zachowań religijnych. Koehler rozpracowuje stereotypy na temat sarmackiej religijności, Obremski porównuje sposoby opisu ciała w kulturze sarmackiej i współczesnej, Grochowski analizuje semiotykę wąsów pojętych jako emblemat kultury sarmackiej. W numerze również teksty z kręgu kultury dawnej: m.in. Niebelska-Rajca o renesansowej recepcji kategorii Arystotelesa, Bajer o klasycznej teorii tragedii w perytekstach staropolskich, Pieczyński o trawestacjach tekstów religijnych w staropolskich utworach politycznych. Ponadto przekład tekstu Barbary H. Rosenwein o emocjach w opisie historiozoficznym – o koncepcji „wspólnot emocjonalnych” i progresywnego emocjonalnego rozwoju społeczeństwa Zachodu.
Współpraca merytoryczna: Paweł Bohuszewicz
25 Kwiecień 2015
Nowy numer topograficzny, a w nim m.in. Pessel, Parfianowicz, Karpowicz o związkach pisarzy z miastami, Mikołajczak o tym, czy literatura może być epikryzą chorób migrantów, Siewior o retrospektywnych utopiach kresowych, Chutnik o miejskiej historii kobiet. Ponadto prezentujemy kilka reinterpretacji pojęć narodu i wspólnoty etnicznej (Gondor-Wiercioch, Jaroszuk, Nowak), teksty o tożsamości środkowoeuropejskiej (Gosk i Wierzejska) czy warszawskiej (Wójtowicz o Pałacu Staszica, Piotrowski o źródłach eseju warszawskiego) – pisane w duchu geopoetyki, badań postkolonialnych, etnohistorii. W numerze prezentujemy jak zwykle ciekawe przekłady: Casanova Światowa przestrzeń literacka, Hundorowa Czarnobyl, nuklearna apokalipsa i postmodernizm i Szkłowskiego Nowela Tajemnic.
Współpraca merytoryczna: Agnieszka Karpowicz
04 Marzec 2015
Nowy numer, a w nim m.in. Domańska o formacyjnym projekcie historii ratowniczej (lokalnej, potencjalnej, egzystencjalnej, afirmatywnej) oraz inne teksty skupione wokół tej problematyki: Filipkowski o egzystencjalnej historii mówionej, Bojarska o odkrywaniu nieobecności i doświadczeniu utraty, Lewandowski o dyskursach pamięci zbiorowej. Autorzy numeru zastosowali nową perspektywę badawczą do analizy sztuki (Nader, Słodkowski), literatury (Kaszowska-Wandor, Jasnowski, Kopkiewicz), historii (Florczyk, Małczyński, Witkowska-Krych) i... zjawisk natury (Chakrabarty pisze o tym, co ma wspólnego historia z globalnym ociepleniem, a Viveiros de Castro – o pojęciu gatunku w antropologii). Na deser Buck-Morss w rozmowie z Bojarską.
Współpraca merytoryczna: Ewa Domańska
16 Luty 2015