Recenzja. Ryszard Nycz Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001
W oczach Dürera. O nowej książce Marka Bieńczyka
Recenzja. Marek Bieńczyk Oczy Dürera. O melancholii romantycznej, Warszawa 2002
Awangarda seksualna
Recenzja. Richard Meyer Outlaw Representation. Censorship and Homosexuality in Twentieth-Century American Art, Oxford 2002
Świat (w tekstach) kultury. Wokół książki Piotra Kowalskiego Theatrum świata wszystkiego...
Recenzja. Piotr Kowalski Theatrum świata wszystkiego i poćciwy gospodarz. O wizji świata pewnego siedemnastowiecznego pisarza ziemskiego, Kraków 2000
Strindberg a sprawa polska
Recenzja. Andrzej Nils Uggla Strindberg a teatr polski 1890-1970, przeł. E. Gruszczyńska, Warszawa 2000
Bezkrytycznie
Recenzja. Izabela Kowalczyk Ciało i władza: polska sztuka krytyczna lat 90, Warszawa 2002
Impresjonizm w prozie modernizmu. Wstęp do modernizmu w literaturze polskiej XX wieku
Autor przypomina jeden z nurtów anglosaskiej tradycji rozumienia impresjonizmu, zastanawiając się nad konsekwencjami nieobecności tej tradycji w Polsce dla literaturoznawstwa i dzisiejszych badań nad modernizmem
Dlaczego literatura popularna jest popularna?
Autorka odpowiada na to pytanie analizując trzy aspekty literatury popularnej: (1) związek z najważniejszymi archetypami ludzkości, (2) klasyczna forma narracyjna i (3) bezpośrednia reakcja na otaczający świat i problemy żyjącego w nim człowieka
Partytura literacka. Przedmiot badań komparatystyki interdyscyplinarnej
O rozproszonych w literaturze partyturach, które zatracają pierwotny charakter muzycznego funkcjonowania, stając się – jako swoiste interteksty – przedmiotem interdyscyplinarnych badań muzyczno-literackich
Burząc Moskwę... O postkomunistycznym ikonoklazmie
Analiza werbalnych obrazów burzenia warszawskiego kina Moskwa, odczytywanych na tle dziewiętnastowiecznego dyskursu o kolei, który – jak dowodzi Autor – dostarczył scenariuszy dla spektakli symbolicznej zemsty na komunistycznej przeszłości
Drugi oddech nowoczesności
Krytyczne omówienie Heinricha Klotza programu drugiej moderny w odniesieniu do architektury i innych sztuk plastycznych]
Parodia konstruktywna raz jeszcze. O piosenkach zespołu Kury z płyty P.O.L.O.V.I.R.U.S.
Autor dowodzi, iż u źródeł parodii w tekstach T. Tymańskiego, leży przekonanie, iż, by zbliżyć się do szczerości, trzeba potęgować nieszczerość, by zbliżyć się do prawdy – nieprawdę
Sztuka dokumentu - fotografia i trauma
Na przykładzie reprezentacji artystycznych, podejmujących wątek Holokaustu, Autorka rozwija tezę, iż dzięki fotografii stajemy się świadomi tego, co widzimy,
W świecie melancholii. O Marii Malczewskiego i obrazach C.D. Friedricha
Autor podąża za sugestią Malczewskiego, by symbolikę Marii rozpatrywać na tle przekształceń ikonograficznych. W centrum zainteresowania pojawia się malarz, o którym Malczewski jednak nie wspomina…
Pokazać ogień w głowie
O młodym teatrze polskim i problemach podsuwanych widzom w spektaklach; wokół książek P. Gruszczyńskiego i J. Kopcińskiego
Diabeł tkwi w anegdotach. Na marginesie książki Stanleya Fisha
O wątpliwościach, jakie budzi lektura anegdot, którymi Stanley Fish podpiera wywody teoretyczne
Konspiracja! - Prowokacja? - Inspiracja! Uwagi o książce Mariana Apfelbauma o Żydowskim Związku Wojskowym
O kontrowersjach wokół Żydowskiego Związku Wojskowego