Znaczenie motywów homoerotycznych w interpretowanym opowiadaniu
Polskie imitacje haiku
Autor dokonuje przeglądu rodzimych prób adaptacji japońskiego wzorca poetyckiego i proponuje ich typologizację
Atlanta i Narcyz. Udręka ruchu i pragnienie trwania
Symbolika ruchu w poezji barokowej – dynamizm Atlanty vs statyczność Narcyza
Przygody Lekcji XVI czyli o pożytkach tekstologii
Apel o rzetelną filologiczną interpretację Lekcji XVI trzeciego kursu Mickiewiczowskich wykładów paryskich
Kto kusi Spinozę?
Propozycja aksjologicznej interpretacji wiersza Zbigniewa Herberta Pan Cogito opowiada o kuszeniu Spinozy
Dziko - pięknie - groźnie czyli Ukraina romantyków
Fascynacja polskich romantyków Ukrainą oraz katalog elementów składających się na jej literacki obraz
Świetna zabawa (uwagi o kompozycji Widokówki z tego świata Stanisława Barańczaka)
Autor wydobywa reguły decydujące o wyjątkowej spójności i harmonii analizowanego cyklu wierszy
Romantyzm - jaki?
Recenzja. Zofia Stefanowska, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Lublin 1993
Pytania o możliwości historii literatury
Recenzja. Terasa Walas, Czy jest możliwa inna historia literatury?, Kraków 1993
W kręgu mitów polskich i obcych
Recenzja. Stefan Treugutt, Geniusz wydziedziczony. Studia romantyczne i napoleońskie, red. M. Prussak, Warszawa 1993
Powieść i malarstwo
Recenzja. Barbara Sienkiewicz, Literackie teorie widzenia w prozie dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 1992
Mickiewicz i my
Recenzja. Balsam i trucizna. 13 tekstów o Mickiewiczu, red. E. Graczyk i Z. Majchrowski, Gdańsk 1992
Słówko o przemianach
Artykuł wstępny zawierający pytania o stan świadomości metahistorycznoliterackiej w dobie przewartościowań społeczno-ustrojowych
Podręcznik - chwila obecna i długie trwanie
Odpowiedź na ankietę Tekstów Drugich skierowaną do autorów podręczników historii literatury
Odpowiedź na ankietę redakcji Tekstów Drugich
Odpowiedź na ankietę skierowaną do autorów podręczników historii literatury
W sprawie podręczników odpowiedź nie wprost
Odpowiedź na ankietę Tekstów Drugich skierowaną do autorów podręczników historii literatury
O Dziadach Adama Mickiewicza
Odpowiedź na ankietę Tekstów Drugich skierowaną do autorów podręczników historii literatury
Odpowiedź na ankietę
[Odpowiedź na ankietę Tekstów Drugich skierowaną do autorów podręczników historii literatury]
W strefie kompromisów
Odpowiedź na ankietę Tekstów Drugich skierowaną do autorów podręczników historii literatury
Odpowiedź na ankietę w sprawie podręczników szkolnych
Odpowiedź na ankietę Tekstów Drugich skierowaną do autorów podręczników historii literatury
Podręcznik - przyjemność i kłopoty
Odpowiedź na ankietę Tekstów Drugich skierowaną do autorów podręczników historii literatury
[Rozmowa ze Stanisławem Czyczem]
O pisaniu „na granicy szaleństwa” i depresji; fragment większej całości
Odpowiedź na ankietę podręcznikową
Odpowiedź na ankietę Tekstów Drugich skierowaną do autorów podręczników historii literatury
Niedobry Informator
Krytyczne uwagi na temat Informatora wydanego przez Instytut Badań Literackich PAN
Dekonstrukcja Przyjaciół Mickiewicza
Interpretacja Mickiewiczowskiej bajki jako parodia lektury dekonstrukcjonistycznej
Odpowiedź na ankietę redakcji Tekstów Drugich
Odpowiedź na ankietę skierowaną do autorów podręczników historii literatury
Odpowiedź na ankietę redakcji Tekstów Drugich
Odpowiedź na ankietę skierowaną do autorów podręczników historii literatury
O tokijskiej polonistyce
Echo ankiety Tekstów Drugich z 1990 r. skierowanej do polonistów działających za granicą – wypowiedź profesora tokijskiego uniwersytetu
Pan Tadeusz ? rebours, czyli nowe wcielenie litewsko-białoruskiej przyrody w polskiej prozie po 1970 roku)
Transformacje stereotypowych ujęć przyrody kresowej u Zbigniewa Żakiewicza, Aleksandra Jurewicza, Tadeusza Konwickiego, Jarosława Marka Rymkiewicza i Aleksandra Gołubiewa
Odpowiedź na ankietę redakcji Tekstów Drugich
Odpowiedź na ankietę skierowaną do autorów podręczników historii literatury