Warszawa i Kraków w czasach komunizmu – literackie świadectwa dwóch rodzajów destrukcji przestrzeni miejskiej
Warszawa okupacyjna - topografia i egzystencja
Przestrzeń w doświadczeniu ludzi mieszkających w getcie i poza jego murami – analiza metaforyki ich pisemnych świadectw
Bezdomność w literaturze wojennej: typologia obrazowania
Topos domu oraz jego utraty w poezji i prozie odnoszącej się do czasów wojny
W daguerotyp raczej pióro zamieniam
O funkcjach tematu fotografii i fotografowania w antropologii literackiej
Obrazki z ulicy. O Fikcyjnej postaci Edmunda Millera
Formy wyobcowania oraz praktyki dezalienacyjne i deziluzyjne w polskiej powieści z 1934 r.
Między piekłem a niebem. Paryż romantyczny
O skrajnych waloryzacjach wizerunków miasta w czterech wizjach poetyckich: u Słowackiego, Nervala, Hugo i Mickiewicza
Mściwe narodziny. Esej o Nowej Hucie
O metaforze grobu i grzebania przeszłości – analiza tekstów literackich i nieliterackich z epoki stalinowskiej
Pałac Kultury i Nauki - widok z Ameryki
O semantyce budowli komunistycznych i przemieszczaniu się ich znaczenia w czasach posttotalitarnych na przykładzie PKiN w Warszawie
Trzecie miasto Adama Zagajewskiego
Metamorfozy wizerunku Krakowa a kolejne rozdziały duchowej autobiografii pisarza
Tajemnica sylabowca, czyli o duchu poezji polskiej
Recenzja. Lucylla Pszczołowska, Wiersz polski. Zarys historyczny, Wrocław 1997
Kapryśna historia George'a Grabowicza
Recenzja. Hryhorij Hrabowycz [Recenzja. George G. Grabowicz], Do istoriji ukrajinśkoji literatury. Doslidżennia, ese, polemika, Kyjiw 1997
Wokół Puszkina i Mickiewicza
Recenzja. Marta Zielińska, Polacy, Rosjanie, romantyzm, Warszawa 1998]
Mur twój u twoich poetów
Recenzja. Wojciech Ligęza, Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych, Kraków 1998
Retoryka tropów (Nietzsche)
Nietzscheańska krytyka metafizyki jako konsekwencja odkrycia figuratywności języka; rozdział z książki de Mana Allegories of Reading
O realizmie w sztuce
O wieloznaczności tytułowego pojęcia i wynikających stąd nieporozumieniach; tekst z 1921 r.
Obrona Pałacu Kultury
Autorka przyznaje tytułowej budowli miano „Najbardziej Intrygującego Budynku Warszawy”; artykuł wstępny do numeru „Miasto”
Nacjonalizm, kolonializm, tożsamość
O rozbieżności stanowisk współczesnych teoretyków w sprawie nacjonalizmu na marginesie wprowadzenia do analizy relacji literatura rosyjska – kolonializm
Każdy z nas jest przybyszem. Wzory tożsamości w literaturze polskiej XX wieku
Dwuwariantowy model nowoczesnej tożsamości reprezentowany przez strategię zadomowienia Miłosza oraz strategię obcości Gombrowicza
Polska i świat. Nowojorskie historie i nowa poezja polska
Narracyjność i nawiązywanie do modelu komunikacji potocznej w postmodernistycznej poezji amerykańskiej oraz w polskiej poezji współczesnej
Leworęczna i wilkołak: inny w dramatach Lubkiewicz-Urbanowicz
Feministyczna interpretacja motywu kobiety wykluczonej
Żywy człowiek, żywy język, pełnokrwiste fakty
O pokrewieństwach łączących narrację autobiograficzną Dziennika Bronisława Malinowskiego z jego pisarstwem etnograficznym
W poszukiwaniu prawdy o kłamstwie
Recenzja. Jolanta Antas, O kłamstwie i kłamaniu. Studium semntyczno-pragmatyczne, Kraków 1999
Dwoje ust Luce Irigaray
Rekapitulacja psychoanalityczno-feministycznej hermeneutyki współczesnej filozofki francuskiej
Amerykańska konferencja naukowa środkowoeuropejskim okiem widziana
Jawnie niepochlebna ocena amerykańskiego dyskursu literaturoznawczego
Narodowe - międzynarodowe - uniwersalne (Świat natury i świat kultury: na przykładzie polskiego pogranicza etnicznego)
O fenomenie Kresów – miejsca harmonijnego współbytowania wielu kultur na fundamencie wartości ogólnoludzkich
To samo inaczej
Artykuł wstępny o próbach niekanonicznego ujmowania idei tożsamości zbiorowej
Dyskurs płci w ujęciu porównawczym
Postulaty pod adresem polskich sfeminizowanych gender studies ze szczególnym zwróceniem uwagi na odmienności cechujące mowę kobiecą i mowę homoseksualną
Frankistowskie powieści Isaaca Bashevisa Singera
O fascynacji pisarza Jakubem Frankiem i żydowskimi ruchami mesjańskimi
Gombrowicz subwersywny
Praktyki parodystyczne Gombrowicza jako efekt wpisanego w jego dzieło projektu nowej świadomości gender modernizmu