Artykuł podejmuje problem funkcjonowania przyszłości jako punktu odniesienia dla badań nad pamięcią. Pokazuje, że pojawienie się przyszłości jako wspólnego horyzontu pracy pamięci jest skorelowane z coraz wyraźniejszym formułowaniem pytania o konieczność przemyślenia celów dyscypliny i wyzwaniem skonfrontowania się z powracającą coraz częściej wątpliwością, czy pamiętanie i przypominanie jest zawsze produktywne, czy nie powinno być – stopniowo i tam, gdzie osiągnięto pewien konsensus – zastąpione zapominaniem oraz związaną z nim normalizacją przeszłości. Celem artykułu jest pokazanie, że przyszłość nie tylko od dawna stanowi – często przegapiany – punkt odniesienia pracy pamięci, ale również, że jej nieuwzględnianie w badaniach prowadzi do pomijania ważnych współcześnie fenomenów i zbyt pochopnego formułowania tez o „końcu przyszłości’.
Słowa kluczowe: przyszłość, memory studies, afekt, chronotyp, czas, time studies